By Shauna Theel 

FtF-HeartlandRS2USA TODAY became the latest mainstream newspaper to incorrectly “balance” the views of the hundreds of scientists behind a major climate report with the Heartland Institute, a fossil-fuel-funded organization that once compared those who accept climate science to the Unabomber. In an op-ed published by the newspaper yesterday, the head of the organization portrayed outright falsehoods as simply “opinion” in order to dismiss the United Nations (U.N.) panel behind the report as a “discredited oracle.”

The U.N. Intergovernmental Panel On Climate Change (IPCC), which convenes hundreds of top climate experts from around the world to assess the scientific understanding of climate change, stated in its most recent report that scientists are 95 percent certain that the majority of recent warming is manmade, or about as certain as they are that cigarettes kill. This is an increase from just over 50 percent certainty in 1995, and 66 percent certainty in 2001. Yet the head of the Heartland Institute, Joseph Bast, counterfactually suggested in USA TODAY that “we are no more certain about the impact of man-made greenhouse gases than we were in 1990, or even in 1979.”

Bast also falsely claimed that the IPCC “admits, but does not explain, why no warming has occurred for the past 15 years.” It would be one thing for Bast to claim that he is not convinced by the IPCC’s explanation that that the slightly slower rate of atmospheric warming in the last 15 years was likely due to the ocean absorbing much of recent heat, along with other natural factors such as volcanic eruptions. But Bast simply pretended that this explanation does not exist so that he could cling to the myth that short-term variability rebuts the idea of a long-term greenhouse gas signal.

A recent study by Media Matters for America found that The Washington Post and Bloomberg News also turned to Bast, making him one of the most frequently quoted climate doubters in IPCC coverage. The New York Times quoted a report backed by the Heartland Institute. None of these newspapers disclosed that Heartland has recently received funding from the Charles Koch Foundation, backed by the CEO of a corporation with major oil interests, and received funding from ExxonMobil from 1998 to 2006. Nor did they mention factors that might help readers assess the credibility of the Heartland Institute, including that in 2012 the group launched a billboard campaign associating “belief” in global warming with murderers such as Ted Kaczynski, the Unabomber, which they discontinued after backlash from many of their own donors but refused to apologize for.

The Heartland Institute’s billboard campaign from 2012.

Heartland Institute’s background is relevant, as much of the “evidence” that Bast cites in his op-ed came from his own organization—from non-climate scientists associated with Heartland, to a report published by the organization that includes authors that have been directly funded by the fossil fuel industry.

USA TODAY science reporter Dan Vergano suggested in a live chat about a climate change series that the newspaper would not cite organizations such as the Heartland Institute, stating it was mainly those who “know less about climate [who] still indulge in false balance.” Perhaps USA TODAY‘s editorial page editors should meet with its own experts before doing just that.

topnewsbanner